KOMENTARZE do: Felix culpa

prowincjałka

dzięki za tego posta, świadectwo w Wielkim Poście

te posty tak jakoś same się splotły :)

pozdrawiam

2008-02-10 19:03ewaen77561prostowww.ewaen.salon24.pl
...


ewaen...

... posty postne wielce :))

Dobrych owoców tego czasu!

2008-02-10 21:16prowincjałka461732piszę siebie. robię swojewww.prowincjalka.salon24.pl
...


Prowincjałko

jam też prowincjał, zaprawdę powiadam Ci, że mnie tą historią ujęłaś. Pamiętam doskonale te czasy i te klimaty. Wprawdzie w mojej klasie do ZMS-u należały może ze trzy osoby, ale w przygotowanie akademii z okazji, ku czci i na cześć większość z nas się angażowała, na prośbę wychowawczyni.

O stanie indoktrynacji jakiej byliśmy bezwolnie poddawani niech świadczy chociażby przykład sztuki jaką wystawiliśmy z okazji rocznicy wyzwolenia Gdańska.

Rzecz dzieje się w piwnicy, słychać odgłosy armat zbliżającego się frontu. A my w tym schronieniu oczekujemy wyzwolenia i prowadzimy spokojnie rozmowę pełną nadziei i optymizmu na przyszłość. Rozmawiamy oczywiście po polsku. Nie możemy po prostu się doczekać kiedy wreszcie nas wyzwolą. (sic!)

Tak było. Dopiero po dobrych kilku latach dotarło do mnie w jakiej to maskaradzie braliśmy udział. Ale cóż, w końcu był to spektakl specjalnie przygotowany i wystawiony na kolejną, uroczyście obchodzoną, rocznicę wyzwolenia Gdańska.

Ciepło pozdrawiam.

2008-02-10 21:29giz 3miasto02727
...


Prowincjałko

Wyrazy szacunku.

2008-02-1021:31PaniŁyżeczka1522680Codziennośćposrebrzanawww.panilyzeczka.salon24.pl
...


Pani Łyżeczka; giz 3miasto

Wojujący Gdańszczanin ciepło mnie pozdrawia,
ciepła Pani Łyżeczka wyrazy szacunku składa...

Ludzie, ale się porobiło ;)

2008-02-10 22:25prowincjałka461732piszę siebie. robię swojewww.prowincjalka.salon24.pl
...


Prowincjałka

Dziękuję za Pani świadectwo.

Ja do szkoły zacząłem chodzić w 1980 roku, a więc za komuny, jednak gdy dorosłem na tyle, aby jakichś wyborów związanych ze stosunkiem do komuny dokonywać nadszedł rok 1988 i nigdy nie zostałem postawiony w sytuacji, w jakiej Pani się znalazła.

Pani wpis przypomniał mi słowa Ziemkiewicza z jednego z dość starych felietonów. Coś w stylu, że niewolnikiem człowiek może stać się w każdej sytuacji w życiu codziennym. Wystarczy wstać grzecznie w autobusie z krzesła, gdy jakiś silniejszy gnojek podejdzie i zagrozi, że jak nie to da nam w zęby.

Pozdrawiam serdecznie

2008-02-11 01:21Daniel Paczkowski1151038komentarze z ... Polski Bwww.pako.salon24.pl
...


prowincjałka

W naszej szkole zrobiono to samo.
----------------------------------
Wzięliśmy się na sposób - nie płaciliśmy składek ( chyba były groszowe" pod koniec szkoły liczba uczestników spadła a nauczyciel - wychowawca nie wychylał się ale tez nie płacił za nas - inni robili odwrotnie.

Aktywność szkolnego ZMS była tylko widoczna na apelach i organizacji potańcówek.

Ale w wojsku indoktrynacja organizacji młodzieżowej skonsolidowanej z ZMW , ZSP , ZMS i ZHP pod okiem politruka robiła cuda - ale nie należałem pod doświadczeniach szkolnych.
Najbardziej śmieszyła mnie idea socjalistycznego harcerstwa.

2008-02-11 07:47kejow4271796W S J Warszawawww.jaron.salon24.pl
...


Daniel Paczkowski

To prawda, życie ciągle stawia nas przed różnorodnymi wyborami, niezależnie od czasów i okoliczności.

W swoim tekście chciałam pokazać, w jaki sposób "grzech pierworodny" - pierwszy kompromis - wpisuje nas w pewien zaklęty krąg, z którego coraz trudniej jest się wyrwać. Pierwsza decyzja TAK czy NIE - jest fundamentalna.

Pozdrawiam serdecznie :)

2008-02-11 08:31prowincjałka461732piszę siebie. robię swojewww.prowincjalka.salon24.pl
...


kejow

Socjalistyczne harcerstwo, socjalistyczna moralność, socjalistyczna demokracja...

"Socjalistyczny" jako "przedimek przeczący" - "żadne" harcerstwo, "żadna" moralność, "żadna" demokracja"...

Chyba Jacek Fedorowicz miał kiedyś świetny tekst na ten temat. :)

2008-02-11 08:41prowincjałka461732piszę siebie. robię swojewww.prowincjalka.salon24.pl
...


Tak głupio może

Miłosz mi się przypomniał: lawina bieg od tego zmienia...

Człowiek doświadcza, nie toczy się bezmyślnie. Przynajmniej nie każdy. I ja mam swoją przewinę - wstydliwą a błogosławioną.

Pozdrawiam i dziękuję za mocny tekst.

2008-02-11 19:32AgnieszkaZet411496Od A do Zet (nabytego)www.odadozet.salon24.pl
...


Agnieszko...

Dziękuję.

Tekst Miłosza, który zacytowałaś, również dla mnie wiele znaczył (niezależnie od oceny osoby autora).

Pozdrawiam serdecznie.

2008-02-11 20:51prowincjałka461732piszę siebie. robię swojewww.prowincjalka.salon24.pl



TEKST - tutaj


.